W jakie rozwiązania marketingowe zainwestować, żeby na tym zarobić i nie przepalić budżetu? Czy dobrym wizerunkiem można zarobić? Czy to pytanie pojawia się w Twojej głowie? Odkładasz swoją decyzję na czas bliżej nieokreślony? Jeśli to brzmi znajomo, mamy dla Ciebie kilka rad.
Czy warto osobiście prowadzić marketing w firmie?
Sąsiad polecał nakręcić promo video - podobno teraz wszyscy tak robią, natomiast Twoja konkurencja inwestuje w reklamę na bilbordach. Co wybrać? Co w Twoim przypadku będzie miało realne przełożenie na dochód twojej firmy?
Zatrzymaj się na chwilę i wyobraź sobie, że masz do zbudowania dom.
Nigdy wcześniej tego nie robiłeś, nie znasz się na budowlance, ale chcesz mieszkać we własnym domu, zbudowanym dokładnie tak, jak sobie wymyśliłeś. Nie bardzo wiesz, od czego zacząć, ale czytasz, pytasz, pogłębiasz swoją wiedzę i powoli zaczynasz rozumieć, że budowanie domu pochłania bardzo dużo czasu oraz wymaga specjalistycznej wiedzy. Przydałby się ktoś, kto pomógłby Ci to wszystko zaplanować i zbudować, tak aby budowa domu nie pochłonęła całego Twojego czasu i nie skończyła się klapą. Na początek - potrzebujesz dobrego projektu i kierownika budowy.
Od czego zacząć?
Analogicznie wygląda sprawa z Twoją firmą - na początku potrzebujesz dobrego planu marketingowego i kierownika projektu, który razem z Tobą przypilnuje jego wdrożenia. Zanim zaczniesz się zastanawiać, gdzie najlepiej kierować swoje działania marketingowe, musisz określić, do kogo chcesz je kierować i po co. Jeżeli zależy Ci nie tylko na wizerunku, ale również na realnej sprzedaż to poświęć czas i zastanów się, kto tak naprawdę jest Twoim wymarzonym klientem.
Wybór kanałów marketingowych, które w Twojej firmie będą realnie sprzedawać nie może być przypadkowy i podyktowany tym, co Ci się podoba lub tym z czego korzysta konkurencja. Jeżeli np. jesteś fanem Tik Toka i tam chciałbyś założyć profil swojej firmy, ale prowadzisz biznes w branży funeralnej, to niestety Tik Tok nie będzie dla Twojej firmy właściwym miejscem.
Pytaniem, na które powinieneś sobie odpowiedzieć to nie tylko: kim jest mój idealny klient (czyli określić grupę docelową), ale również szereg innych, powiązanych mniej lub bardziej ściśle z twoją branżą (np. Czy kupuje w Internecie? Z jakich kanałów w social media korzysta?). Odpowiedzi na te pytania, pozwolą zbudować Ci postać idealnego klienta, dla którego łatwiej będzie Ci dostosować kanały sprzedaży w twojej firmie.
Czy każdy Twój klient jest tym idealnym?
Pamiętaj, aby skupić się na idealnym kliencie, a nie każdym, który korzysta z usług Twojej firmy - komunikacja skierowana do każdego, jest tak naprawdę skierowana do nikogo.
Wyobraź sobie, że sprzedajesz krówki na sztuki w cenie 1,20 szt. i krówki w opakowaniach po 20 szt. w cenie 20 zł za opakowanie. Do Twojego stoiska z krówkami ustawia się długa kolejka - czas na obsłużenie jednej osoby to ok. 2 minuty. Którzy klienci z punktu widzenia sprzedaży będą dla Ciebie idealni? Ci, co kupią 2,3,5 krówek czy Ci, którzy wezmą całe opakowanie?
Widzisz różnicę? Spróbuj odnieść ten przykład do swojego biznesu - zastanów się, kto tak naprawdę będzie Twoim idealnym klientem.