Powrót do artykułów

Za co jest w stanie zapłacić Twój Klient - czyli o wartościach marki

8 marca 2023

Jesteśmy na widowni znanego programu “Milionerzy”. Pojawia się pytanie, “Klient decydując się na konkretny produkt lub usługę płaci za: a) tylko produkt lub usługę b) skojarzenia związane z marką c) emocje związane z marką” - na co uczestnik siedząc wygodnie na fotelu odpowiada: “Według mnie wszystkie odpowiedzi są poprawne”. Wszyscy są w szoku, ale jeżeli podzielasz zdanie odpowiadającego - gratulacje, wygrałeś milion! Jeżeli nie, poznaj czym dla klienta jest wartość marki i w jaki sposób kieruje jego wyborem.

Dlaczego klienci wybierają usługi/produkty konkretnej marki?

Wartość marki to nic innego, jak suma skojarzeń. To zaplanowana droga, podczas której w umyśle przyszłych lub obecnych klientów pojawiają się doświadczenia, przekonania i związane z nimi emocje. Ta zaprojektowana trasa nie jest ślepą uliczką - ma swój cel, jakim jest zbudowanie zaufania i podjęcie świadomej decyzji klienta o wyborze produktu/usług Twojej marki. 

Przykład: 

Maciek chce kupić buty do biegania. Stoi przed wyborem dwóch marek. 

Marka “A” - jest mu dobrze znana. Już kilka razy zamawiał obuwie online, nie miał problemu ze zwrotem, personel był pomocny i chętnie przeprowadził go przez tę ścieżkę, nawet podczas reklamacji, która została fachowo rozpatrzona.

Marka “B” - ma te same buty, jednak w tańszej cenie. Marek chcąc się upewnić przed decyzją sprawdza czas dostawy, opinie, w których widzi negatywne komentarze (m.in. opóźnienia, “ciszę” po stronie sprzedającego, problemy z dostawą i ze zwrotem) - co jest dla niego elementem ostrzegawczym i kluczowym argumentem do rezygnacji.  

Wybór dla Maćka był prosty, ponownie zrealizował zamówienie u marki “A”, zbudował kolejne pozytywne doświadczenie i poleca markę “A” swoim znajomym.

Czyli klienci widzą w marce coś więcej poza konkretnym produktem lub usługą? 

Tak, jak na przykładzie Maćka - klienci widzą wszystko dookoła. Czyli to co składa się na markę. Elementy, do których chętnie się przywiązują, tworzą puzzle, a za tym wartości, które tworzą definicję Twojej marki w ich umyśle.

Które z wartości wyróżniają Twoją markę? 

Moment na zastanowienie... Cena i jakość? Tak, to często pierwsze wymieniane wartości, które pojawiają się na naszych warsztatach. A dalej, i teraz będzie trudniej, bo produkt/usługę odstawiamy na bok 🙂  

Za marką stoją ludzie. Dlatego popatrz na swoją firmę z perspektywy całego zespołu, doświadczenia i wiedzy. Podejścia pracowników do obsługi klienta, odpowiedzi na jego potrzeby i rozwiązywanie problemów. 

Jako przykład dla branży produkcyjnej wartością może okazać się: 

  • zaangażowanie pracowników w wykonywaną pracę, informowanie klienta o każdym etapie pracy i doradzanie najlepszych rozwiązań, 

dla branży usługowej:

  • indywidualne podejście - traktowanie potrzeb klienta priorytetowo, przez przygotowywanie szczegółowo opracowanych ofert dopasowanych do modelu funkcjonowania przedsiębiorstwa klienta.

Wartości, to fundament 

Tak przygotowane wartości pozwolą Tobie spojrzeć na firmę z perspektywy klienta, stworzyć solidne podstawy i odpowiedzi na pytanie: “Dlaczego klient decydując się na zakup produktu/usługi wybiera właśnie moją markę?”. To fundament działania dla Ciebie, jak i Twojego zespołu. Dlaczego również zespołu? Bo pracownicy poznają priorytety, cele, kierunki rozwoju Twojego przedsiębiorstwa oraz sam sposób obsługi klienta - to działania niczym klucz do spójnego wizerunku marki. 

A jeżeli w określeniu wartości potrzebujesz naszego wsparcia - daj znać! Lubimy wyzwania, chętnie umówimy się na kawę i zaplanujemy rozwiązanie dla Twojego problemu. 

Podziel się z innymi!

Artykuły z tej samej kategorii

W jakie działania marketingowe inwestować, by liczyć zyski?

W jakie rozwiązania marketingowe zainwestować, żeby na tym zarobić i nie przepalić budżetu? Czy dobrym wizerunkiem można zarobić? Czy to pytanie pojawia się w Twojej głowie? Odkładasz swoją decyzję na czas bliżej nieokreślony? Jeśli to brzmi znajomo, mamy dla Ciebie kilka rad. Czy warto osobiście prowadzić marketing w firmie? Sąsiad polecał nakręcić promo video - […]
Przeczytaj

Brak czasu zabija Twoje media społecznościowe

Z mediami społecznościowymi jest jak z pójściem na siłownię… Na początku czujemy ekscytację. Mamy ogromny zapał i milion pomysłów na minutę. Jesteśmy gotowi, żeby w końcu działać - zmotywowani i podekscytowani. Nie ma dla nas rzeczy niemożliwych - czujemy ten wiatr we włosach. Mamy taką moc, że zamiast 45 minut na orbitreku, chcemy ćwiczyć 3h […]
Przeczytaj

Dlaczego klient ma kupić u Ciebie, a nie u konkurencji?

Powiedzmy, że prowadzisz sklep z elektroniką. Konkurencja jest ogromna - rynek jest wręcz przesycony asortymentem, który oferujesz. Klienci mają farta - mogą przebierać w produktach, porównywać ceny i wybierać najlepszą opcję dla siebie. Tutaj to oni są górą i to oni decydują do którego sklepu “wejdą”. Jak więc przekonasz potencjalnego Klienta, żeby wybrał właśnie Twoją […]
Przeczytaj